• Accueil
  • CV
  • Conférences
  • Publications
  • Logiciels
  • Musique
  • Portfolio
  • Accueil
  • CV
  • Conférences
  • Publications
  • Logiciels
  • Musique
  • Portfolio

Developing Software for Digital Musicology: Inside an Experimental Laboratory

  • On 27 septembre 2023

Dans le cadre de l’International Computer Music Conference (ICMC 2023). Renseignements : https://icmc2023.org.cn/pc/home_page/index

This article presents the concept of the experimental musicology laboratory through the development of several technologies (iAnalysis, EAnalysis, MotusLabTool). The aim is to consider musicological research as the result of an experimental empirical approach which combines methods (musicological methods and digital algorithms), tools (theoretical tools, technologies and software) and sources (traces or phonographic works) all in the same process. As an illustration of this musicological approach, we present three types of highly efficient visualization examples based on the superposition of several transparent colored representations and on the combination of several representations to facilitate the musicological interpretation of the data.

0 Commentaires

Professeur des universités

Université Évry Paris-Saclay

Centre d’histoire culturelle des sociétés contemporaines (CHCSC) – EA 2448

Histoire de la musique, analyse musicale, musicologie numérique, musique électroacoustique, représentation musicale, informatique musicale

Recherches
  • Analyse de l’interprétation acousmatique
  • NATIV
  • New Multimedia Tools for Electroacoustic Music Analysis
  • ElectroAcoustic Resource Site
  • Thèse
  • Habilitation à diriger des recherches
  • Fiche pratique : outils numériques pour la recherche

Vers une musicologie des lutheries numériques : geste, matériau, réseau

Previous thumb

Les musiques électroniques sur FPP dans Flèche sensible

Next thumb
Scroll

© 2019, pierre couprie