• Accueil
  • CV
  • Conférences
  • Publications
  • Logiciels
  • Musique
  • Accueil
  • CV
  • Conférences
  • Publications
  • Logiciels
  • Musique

Acousmatic Music: Towards an Art of Performance

  • On 17 août 2022

Pierre Couprie, Nathanaëlle Raboisson, « Acousmatic Music: Towards an Art of Performance », acusfere – suoni_culture_musicologie 1, 2022, p. 11-40.

https://www.lim.it/it/acusfere/6411-acusfere-9788855431521.html

This paper presents the results of a research conducted since 2015 on the recording, archiving and study of acousmatic music performance. Based on the analysis of three interpretations of the same work, it presents the development of new methods of musical analysis and the redefinition of the electroacoustic work as a network of agents, objects, and concepts inscribed in a temporality that goes beyond the moment of the performance. It also highlights the interaction between the different members of the research project: the artistic research informs the musicological one, which in turn animates the musical practice. The musicology of artistic creation can thus be considered as a performative discipline.

0 Commentaires

Professeur des universités

Université d’Évry-Val-d’Essonne
Université Paris-Saclay

Centre d’histoire culturelle des sociétés contemporaines (CHCSC) – EA 2448

Histoire de la musique, analyse musicale, musicologie numérique, musique électroacoustique, représentation musicale, informatique musicale

Recherches
  • Analyse de l’interprétation acousmatique
  • NATIV
  • New Multimedia Tools for Electroacoustic Music Analysis
  • ElectroAcoustic Resource Site
  • Thèse
  • Habilitation à diriger des recherches
  • Fiche pratique : outils numériques pour la recherche

Designing Sound Representations for Musicology

Previous thumb

La musique et la machine. Penser l'interaction dans les musiques électroniques

Next thumb
Scroll

© 2019, pierre couprie