• Accueil
  • CV
  • Conférences
  • Publications
  • Logiciels
  • Musique
  • Portfolio
  • Accueil
  • CV
  • Conférences
  • Publications
  • Logiciels
  • Musique
  • Portfolio

Designing Sound Representations for Musicology

  • On 5 juin 2022

Poster présenté lors de la prochaine conférence SMC à l’Université de Saint-Etienne du 7 au 11 juin 2022.

Abstract: This article describes the use of representations based on data extracted from the audio signal (sonogram, chromagram, audio descriptor) in musicology. A first part gives the historical context of these representations and discusses their transfer from the field of exact sciences to musicology. In the second part, we propose three new types of representation particularly effective in musical analysis: visualizations based on waveform and amplitude, a multilayered sonogram and chromagram, and an interface to assist the interpretation of self- similarity matrices for the analysis of musical forms and microstructures.

Programme et renseignements : https://smc22.grame.fr/program.html

0 Commentaires

Professeur des universités

Université Évry Paris-Saclay

Centre d’histoire culturelle des sociétés contemporaines (CHCSC) – EA 2448

Histoire de la musique, analyse musicale, musicologie numérique, musique électroacoustique, représentation musicale, informatique musicale

Recherches
  • Analyse de l’interprétation acousmatique
  • NATIV
  • New Multimedia Tools for Electroacoustic Music Analysis
  • ElectroAcoustic Resource Site
  • Thèse
  • Habilitation à diriger des recherches
  • Fiche pratique : outils numériques pour la recherche

Hildegard Westerkamp, l'art du paysage sonore

Previous thumb

Acousmatic Music: Towards an Art of Performance

Next thumb
Scroll

© 2019, pierre couprie